tisdag, februari 19, 2013

Att vara med varandra

Jag och kollegan F hamnade i en diskussion om förhållanden i dag. Om hur det kan vara, hur vi har haft det, hur vi har det och hur det bör vara. På ett ungefär.
I alla fall kom jag fram till att, från min egen erfarenhet, är det viktigaste i ett förhållande att göra saker tillsammans. Att vara med varandra.
Det kan vara så triviala saker som att åka och storhandla tillsammans, besöka återvinningsstationen tillsammans eller göra andra vardagliga måsten tillsammans. För faktiskt är det mycket mycket roligare att göra de tråkiga sakerna tillsammans.

Det kan förstås inte bara vara saker som är tråkiga heller. Att göra roliga saker tillsammans är ju förstås bäst. Åka till ett mysigt kafé och dricka varm choklad och prata om livet, gå på konsert och dansa sig svettig tillsammans med sin partner, laga trerättersmiddag en tisdag, resa bort och dricka ansenliga mängder vin eller någonting annat. Hänga liksom, som vänner. Umgås.

Jag tror att det är nyckeln till att bibehålla gnistan. Få förhållandet att kännas spännande eller att kanske återupptäcka den där sidan som man blev sjukt förälskad i en gång i tiden. Eller bara fördjupa de känslor man har.
För slutar man att umgås, att göra saker ihop, tror jag att det är lätt att det går utför. Om man inte vill vara med sin partner, vad har man liksom då kvar? Varför är man ens ihop?

Inga kommentarer: