fredag, januari 25, 2013

Jag är i alla fall fortfarande kär

Zandra, som numera jobbar på Aftonbladet men är min tidigare kollega, skriver fint om kärlek i dag. Hon konstaterar att evig kärlek finns och hänvisar till en undersökning som visar att vissa människor fortfarande känner stark kärlek till sin partner, även efter tio år.

Så här står det i Dagens medicin som publicerat studien:
Tidigare studier har visat att det första stadiet av het passion i en kärleksrelation övergår i svalare känslor efter omkring 15 månader och efter 10 år har kärleksglöden falnat helt.
Men enligt en ny studie utförd av forskare vid Stony Brook University i New York, USA, kan vissa par uppleva nyförälskelseartad passion fortfarande efter 20 år tillsammans, uppger CNN.
Forskarna lät nyförälskade par och par som levt tillsammans i 20 år titta på foton på sina respektive partners, samtidigt som deras hjärnor undersöktes med hjälp av datortomografi.
Omkring 10 procent av de äldre paren påvisade samma kemiska reaktioner som de nyförälskade paren.


Jag vet att jag och A har varit tillsammans alldeles för kort tid för att på något sätt och vis kunna räknas i sammanhanget men som det känns och som jag hoppas så kommer samma pirrande känslor finnas i mig även efter tjugo år. I så fall kommer jag nog leva lycklig resten av mitt liv. För så mycket kär är jag.

Inga kommentarer: