tisdag, augusti 31, 2010

På jakt efter det röda guldet, del 1

Det var min sista semesterhelg, för typ två veckor sedan. Sommaren gjorde tillfälligt comeback och solen sken och värmde, trots att det var kväll.
Photobucket
Fåglarna flög visserligen söderut, men jag försökte låtsas att det fortfarande var sommar.
Photobucket
Jag, pojkvännen och pojkvännens pappa hoppade i en skranglig eka för att fånga det som fanns nere på botten. Flodkräftor, ännu inte drabbade av kräftpest.
Photobucket
Till vår hjälp hade vi fisk upphackad i bitar. Braxen, skulle det vara. Det var en favorit.
Photobucket
Och så hade vi mjärdar som jag öppnade ...
Photobucket
... och pojkvännens pappa riggade dem klara.
Photobucket
Betet är mitt i så att kräftorna kryper in för att äta, men inte ut.
Photobucket
Och så gällde det att hitta rätt ställen. Pojkvännens pappa har fiskat kräftor där sedan han var en liten pojke och känner vattnen bra. Sedan var det bara att kasta i.
Photobucket
Och så rodde pojkvännen iland oss igen. Genom det ljumma vattnet.
Photobucket
När vi kommit iland kilade jag och pojkvännens pappa till en av mjärdarna vi just lagt för att se om någon redan hade krupit in.

2 kommentarer:

egoistiska egon sa...

åh vad mysigt att fiska krääääftor!

Matilda sa...

Det var sjukt mysigt. Del 2 är ännu mysigare. Jag lovar!