måndag, januari 23, 2017

Föräldraledig och vecka 39

Inte nästa helg, men helgen efter det ska babyn komma har barnmorskorna räknat ut. Så knasigt. Är i vecka 39 nu. 
I går skruvade vi äntligen ihop spjälsängen och jag bäddade den med molnlakan. Blev nästan sugen på att själv krypa ner. Blev så himla verkligt nu, när en barnsäng står här och väntar. Mer verkligt än vagnen i hallen faktiskt. 

I dag är också första föräldralediga dagen, jag skulle annars gå på jobb 14.30. Känns skönt att slippa faktiskt, så trött som jag känner mig. Sömnen är ju inte vad den borde vara. 
Vet dock ännu inte om försäkringskassan godkänner mig som boende och arbetande i Sverige, kollade förra veckan och stod fortfarande att det var under utredning. Herregud, snart två månader sedan jag skickade in arbetsavtal och papper på att jag inte tillhör finska motsvarigheten. Hur lång tid ska det ta?
Oavsett tänker jag nog inte lyfta några pengar för de här enstaka dagarna den här månaden, men känns ju skönt att i alla fall ha fått klartecken innan babyn kommer.

I går gick vi också en profylaxkurs online som jag använde en del av mitt friskvårdsbidrag från jobbet till. Det var ganska lärorikt. Inte själva andandet, det fattade varken jag eller A så mycket av, men hur vi ska tänka och peppa oss var nyttigt. Till exempel sätta ord på det vi är oroliga för och sedan arbeta fram en strategi för hur vi ska handskas med det. Var nyttigt att höra den andres tankar. Märkte att vi inte riktigt pratat igenom allt inför förlossningen tidigare. 

I morgon ska vi till barnmorskan igen, det sista besöket innan due date. Har dock ett inbokat den 6 februari och tror nog att vi kommer sitta där då också, trots att babyn är planerad den 4:e. 
Känns inte lika mycket längre som att den kommer att komma tidigare, som jag skrev förut. Magen har sjunkit och babyn fixerat sig men de där värsta värsta förvärkarna eller sammandragningarna har lugnat sig lite. Så känns som att det är ett tag kvar ännu.
A lekte konstnär på kanonkulan häromdagen. Den ser sprickfärdig ut. 

Inga kommentarer: