torsdag, januari 12, 2017

2016 och 30 svar

Eftersom jag inte orkar göra någon vettig årssammanfattning och att det redan är den 12 januri så gör jag det enkelt för mig och svarar på frågor som många andra också har gjort.
Så, here it goes:


1. Hände något/gjorde du något 2016 som aldrig hänt förut?
Ja. Jag blev gravid. Det är väl det största som hände under året.

2. Höll du dina nyårslöften?
Jag tror inte att jag hade några. Eller? Jag har för mig att jag bestämde att jag skulle bli bättre på att höra av mig till vänner och mina syskon, men det har jag inte alls varit. Fan vad jag är sämst.

3. Blev någon/några av dina vänner föräldrar 2016?.
Hmm, nej inte vad jag kommer på. Eller jo, några på Åland som jag fortfarande anser vara mina vänner, trots att vi inte har sån bra kontakt längre och trots att jag inte träffat barnen ännu.

4. Dog någon som stod dig nära?
Tack och lov ingen.

5. Vilka länder besökte du?
Typ inga? Jag var i Sverige och på Åland, that's it. Herregud vad ledsamt. Men vad gör man när ena partern studerar och ekonomin därmed är begränsad?

6. Är det något du saknar år 2016 som du vill ha år 2017?
Oj vilken svår fråga. Men jag vill ha mer energi på ett personligt plan. I år försvann hela sommaren i ett enda töcken av järnbrist till exempel. Och orken har trytit hela året faktiskt. Och så önskar jag mig ett större socialt umgänge. Hör väl mycket ihop med den första punkten.

7. Vilket datum från år 2016 kommer du alltid att minnas?
5 juni. Jag tror i alla fall att det var då jag kissade på stickan.

8. Vad var din största framgång 2016?
Att jag har gjort ett bra jobb? Att jag tydligen var fertil och att jag och A tillsammans skapat ett barn? Kanske båda.

9. Största misstaget?
Att jag hade så stora projekt på torpet så att varken jag och A eller mamma och pappa som var där och hjälpte till fick ordentlig vila. I alla fall var det så jag kände i somras. Att jag inte chillade mer alltså.

10. Har du varit sjuk eller skadat dig?
Snorig hela året, men det brukar jag ju vara. Graviditeten har INTE gjort det bättre direkt. Och så fick jag ju den där nässelfebern där hela jag svullnade upp och jag inte vågade somna eftersom jag hade svullnat i halsen och var ensam hemma. Då var jag så ynklig att jsg ringde mamma och grät.

11. Bästa köpen?
Kanske vår nya säng som vi köpte i mitten av december? Så skönt att slippa ha sängar som glider i sär och som inte har en grop i sig. Annars har jag inte handlat så mycket.

12. Vad spenderade du mest pengar på?
Sängen? Eller torpet kanske. Det blev ganska dyrt att ha en snickare att tillverka ett halvt nytt fönster när det gamla hade murknat plus ny brädfodring, färg, hängrännor och nytt golv till hallen. Kanske slutade på samma lika som sängen?

13. Gjorde någonting dig riktigt glad?
Oj, ja mycket! Även om babyn i magen stundtals gjorde mig orolig så har den också gett mig enorm lycka. Antar att det blir ännu mer väl utranför min kropp. A har gjort mig mycket lycklig flera gånger. Torpet. Hela familjen, vännerna, jobbet, katterna. Jag har nog rätt lätt att bli glad.

14. Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om 2016?
Har varit EXTREMT dålig på att lyssna på musik i år faktiskt, trots att A idogt skickar länkar till mig varje vecka med musik jag borde tycka om. Fast ja – Bob Hund kommer överlag förknippas med året eftersom babyn (troligtvis) blev tillverkad efter deras konsert på Grönan.

15. Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
Gladare tror jag. Jag har känt mig mer lycklig och tillfreds i alla fall. Särskilt sedan hösten då jag fick lite nya arbetsuppgifter och hamnade mer i ett sammanhang på jobbet. Jag har känt mig mer hemma där och det har påverkat hela mig. Och förutom tröttheten och orkeslösheten har jag känt mig tillfreds med livet liksom.

16. Vad önskar du att du gjort mer?
Samma som jag rapat upp ovan. Varit mer aktiv och varit mer social. Typ.

17. Vad önskar du att du gjort mindre?
Legat på soffan och spelat mobilspel. Such a waste of time.

18. Hur tillbringade du julen 2016?
Hade en underbart skön jul. Bara jag A och hans ena syster. Vi åt gott, tittade på tv, spelade tv-spel och öppnade julklappar. Hade riktigt mysigt faktiskt. Ingen stress över huvud taget.

19. Blev du kär 2016 ?
Jag fortsatte vara kär i A. Och känner då och då en enorm kärlek till sparkarna i magen, så man kan väl säga att jag blev kär i babyn.

20. Favoritprogram på TV?
På tv? Slökollar typ bara på tv innan jobbet i och med att vi inte har några kanaler. Då gillar jag det där brittiska programmet där folk letar boende på olika orter i stor britannien. Av serier var nog årets favorit Stranger Things tror jag. Eller första säsongen av The Wire.

21. Bästa boken du läst 2016?
Har lite dålig koll på vad jag läst. Den jag minns bäst är klassikern Donna Tartt – Den hemliga historien. Den var bra och spännande men ibland lite för pretentiös. Tänker dock på den ibland ändå.

22. Största musikaliska upptäckten/upplevelsen?
Oj vad svårt. Får nog välja upplevelse då och kanske Tame Impala på Hovet. Jag var i alla fall euforisk. Fast det var jag iofs på Jonathan Johanssons konsert på Cirkus också. Så ja, jag väljer väl båda då.

23. Något du önskade dig och fick?
Rent materiellt fick jag bara julklappar jag önskat mig, I övrigt vet jag inte att jag önskat mig något speciellt. Eller, förstås så önskade vi att vi skulle bli gravida, men det skedde så snabbt att det inte hann bli en så stor önskan.

24. Något du önskade dig men inte fick?
En egen lägenhet, men det är ju fortfarande ekonomin som sätter stopp där. För i år önskar jag att A får ett jobb så vi har bättre ekonomi och kan köpa lägenhet.

25. Vad gjorde du på din födelsedag 2016?
Jag vet inte om det var prick på min födelsedag, men jag hade i alla fall ett litet födelsedagskalas med tårta och ballonger. Det var mysigt.

26. Finns det någonting som skulle ha gjort ditt år ännu bättre?
Säkert massor, men jag orkar inte älta i sånt som inte varit så bra just nu.

27. Vad fick dig att må bra?
Var inte den här frågan tidigare? Jag svarar samma sak i alla fall. A, familj, vänner, torpet, jobbet, katterna och så vidare.

28. Vad minns du tydligast ur nyhetsflödet under 2016?
Terror och Trump. Jobbade valnatten och det var speciellt och verkligen nåt som jag alltid kommer att komma ihåg. Och så terrorattentaten i Orlando, i Berlin, på Istanbuls flygplats bland annat.

29. De bästa nya människorna du träffade?
Oj vad svårt. Jag vet inte om jag träffat så många nya som har fått en stor betydelse i mitt liv. De flesta på jobbet har jag till exempel jobbat med i typ två år, även om relationen till flera har intensifierats i år. I övrigt har jag nog inte träffat några nya människor. Vad ledsamt det lät.

30. Vad har du för nyårslöften inför 2017?
Försöka bli en bra mamma och komma in i en helt ny roll. Inte glömma bort A och vårt förhållande. Umgås mer med människor. Höra av mig mer till mina vänner och familj. Och sånt.

Inga kommentarer: