torsdag, oktober 24, 2013

X = 3y + (z-2)

Hela kvällen i går, och jag menar verkligen hela, pluggade vi matte inför högskoleprovet på lördag. Jag har inte räknat matte sedan jag gick ur gymnasiet år 2000 och till och med glömt hur man räknar minus för hand. Hallå, det finns ju miniräknare liksom.
Hur som helst så gjorde vi nästan en del av provet. En del som ska ta 55 minuter alltså. På hela kvällen. Med facit och uträkningsknep till hands. Känns stabilt det här. 

Men när vi höll på i går var det något glömt långt där inne i hjärnan som började röra på sig. Kugghjulen knarrade liksom i gång. Vad var nu Pythagoras sats? Hur räknade man roten ur? Hur räknar man ut x i en ekvation? Hur fungerade bråkräkning egentligen? Jag tror de där rostiga kugghjulen febrilt försöker komma på det för hela natten har jag drömt om matte.
De har två dagar på sig att vakna till liv, annars är det kört. 
Que? Tur att jag är rätt bra på svenska i alla fall.

Inga kommentarer: