lördag, oktober 19, 2013

Torpinspiration

I dag var vi och tittade på ytterligare ett torp. Det fjärde, femte, sjätte, sjunde någonting. Svårt att hålla räkningen. Och detta gjorde vi trots att vi kommit så långt med ett av de andra torpen att jag och säljaren snackar köpebrev, byggrätt och att flytta över el- och vattenanslutningar.
Vi kikade egentligen mest av nyfikenhet tror jag. Fint var det i alla fall. Perfekt storlek, många fönster som gav underbart ljus, bra skick, vatten och el indraget osv. Låg dock väldigt långt bort, granne med en stor ladugård vilket skapade en slöja av koskit över hela landskapet och så hade det inga fungerande spisar, vilket skulle betyda eluppvärmningskostnader som inte är av denna värld.

I alla fall gav det här torpet en hint om hur fint det torpet jag troligtvis köper kan bli. I dag är det i ... Halvdant skick. Mycket målarfärg, många rullar tapeter, en hel del isolering och plankor lär behövas. Men samtidigt som det är mycket jobb så gillar jag det. Jag får liksom välja hur jag vill ha det. Skulle det vara i bättre skick skulle jag inte förmå mig att riva ut/bygga om hur som helst.
Har redan planer på hur jag vill göra när (om?) köpet av torpet är klart. Första prioritet är i alla fall att måla taket i kök/vardagsrum. Nu är det mörkbrunt vilket gör att allt känns dystert och mörkt. Och efter det ska jag måla över de gräsligt fula schablonkatterna på den stora spisen. Sedan duger det bra att bo där för min del.

Inga kommentarer: