tisdag, april 27, 2010

Inspiration

Jag har inspiration. Vill skapa. Vill se vackra saker. Vill röja i trädgården.
Vill laga god mat. Typ abborrfiléer med pepparrotskräm och rostade rödbetor. Som jag åt till lunch. Fy tusan vad det var gott.

Känner för att måla graffiti igen också. Det suget återupprepar sig gång på gång på gång. Borde ta tag i det på allvar någon gång. Men det är så mycket jag vill och så lite tid det finns till det. Önskar att jag struntade i att slarva bort tiden. Det är jag nämligen expert på.

Tänk om jag var strukturerad och en sådan människa som slutförde sina projekt. Tänk vad mitt liv skulle vara bättre då. Tänk om jag verkligen gjorde något av alla mina idéer.
Klädde om den där fåtöljen som står och ger mig dåligt samvete, målade den där väggen som ger mig fingret varje gång jag går förbi. Eller lärde mig spela gitarr på riktigt, målade den där tavlan, snickrade det där bordet, grävde upp det där landet och planterade blommor, travade den där veden, röjde undan all skit så utrymme att skapa nytt fanns. Eller började träna.

Tyvärr känner jag mig själv alltför väl och vet att lagom tills jag kommer hem från jobbet är jag slutkörd. Lagar på min höjd mat och slår mig sedan ner framför datorn/tv:n och förspiller min tid på ingenting. När jag egentligen vill så mycket.

Också funderar jag på varför man är mer tolerant mot andras dåliga egenskaper än mot sina egna. Eller är det bara jag som är så självkritisk?

2 kommentarer:

Fia sa...

Ett tips. Du bestämmer dig för det som du ABSOLUT VILL eller det som är absolut viktigast att göra färdigt. Alltså bara en sak av dem alla. Och bestämmer dig och förbereber dig med alla praktiska saker och så gör du det vid första lediga dag.
Har samma problem, vill allt för mycket och då tappar ork och lust.
Jag lovar att det funkar=) Lycka till!

Matilda sa...

Jag vet att jag väl borde göra så. Problemet är bara att jag till på köpet har extrem beslutsångest och därför inte kan bestämma mig för vad som är viktigast. =)
Men, mer struktur är det som behövs, så du har helt rätt. Ska försöka med det. =)