torsdag, december 13, 2007

Linlugg utan sotlugg

Sitter fortfarande på jobbet. I morse lussade ena avdelningen för resten av huset. Var mysigt och trevligt tills jag alldeles nyligen skulle äta lussebullarna som det bjöds på.
DET VAR INGEN SAFFRAN I!

Alltså, gillar eller tål man inte saffran äter man pepparkakor. Basta.
Men de politiskt korrekta mesarna som jobbar här har köpt in lussebullar utan saffran ”så att alla kan äta”.

Lussebullar utan saffran är som Ler utan Långhalm. Som Tommy utan Annika. Som Linlugg utan Sotlugg. Som Piff utan Puff. Som Bull utan Bill. Som Halvan utan Helan.
Ja, ni förstår poängen.

13 kommentarer:

Anonym sa...

Lussebullar utan saffran är ett hån mot allt vad jul heter! Så nu ska jag gå ut o köpa grejor så jag kan baka RIKTIGA lussebullar (o pepparkakor). Får se hur resultatet blir... Är inte direkt någon mästerbagare o jag misstänker att det blir ännu svårare när jag måste baka i gammal gasugn med mindre exakt tempreglage.

F sa...

lussebullar utan saffran finns inte.

Nilla nill@hotmail.se sa...

Katastrof!! Lussebullar utan saffran är ju inte lussebullar längre. Då kunde de stackare som inte tål/gillar saffran kunnat få en kanelbulle istället. Skulle ha skickat över mina till dig, de innehåller till och med EXTRA mkt saffran! =)

Nilla nill@hotmail.se sa...

Trodde först att inlägget handlade om dig och Tesa, det är ju ni som är linlugg och sotlugg. Alltid.

Petra sa...

Haha, vilket skämt! Ibland undrar man hur folk tänker, och om de huvudtaget gör det.

Jag har inte ätit några lussebullar än. Jag tänker köpa i morgon. Och dricka julmust! :D

Matilda sa...

Terez: Jag med jag med jag med! Degen jäser som bäst och den luktar mumma av saffran! Är heller ingen mästerbagare med freestylar hejvilt. Återkommer med resultatet. Gör det du med!

f: Just precis! Säg det till mitt jobb! Det är ju för fan vanliga vetebullar!

Pernilla: Jag väntade så länge på paketet med lussebullar att jag ledsnade. Bakar egna i dag. Med mycket saffran!
Och jo, det är ju Tesa och jag som är sotlugg och linlugg... därför jag skrev just det i rubriken. Lite klurig måste man ju va!

Petra: Det var tyvärr inget skämt man skrattade åt. Grät snarare. Snyft.

Tesa sa...

jaha, här läser jag hastigt överskriften å tänker: Hon saknar mig!! ;D men så var det ju inte...
Å jo lussebullar utan safrran är inga lussebullar! Kommer ihåg när vi var på julmarknaden å dom enda som sålde " riktiga " lussebullar var ett par thailändare.. :D

Matilda sa...

Tesa: Men jag gör det! Rubriken var ju dubbeltydig ju! Förstår du då hur illa det är med lussebullar utan saffrna. Jag utan du är ju bara hälften!

Jo, jag minns thailändarna. De enda som kunde baka riktiga bullar minsann!
Mina bullar blev för övrigt supergoda. Du borde vara här och smaka!

mamaMill sa...

Ja kan inte annat än hålla med!! köp för fan en vetekringla till de som inte gillar saffran då. BAH

Matilda sa...

Mille: Instämmer. Bah!

Anonym sa...

Tur att du lyckades med dina bullar! Själv fick jag nödköpa på pressbyrån igårkväll =( Förbenade saffranspaket att va små! Köpte allt jag behövde, inkl 2 pkt saffran. Hur många pkt hade jag när jag kom hem? Jo ETT (1)!!! Tänker inte baka 2 ggr så d blir till o snällt gå o köpa mer saffran o det hann jag inte igår o inte idag =(

Nilla nill@hotmail.se sa...

Haha, jo jag skickade inget paket. Blev lite avskräckt sist när jag fick ringa tullverket. Men å andra sidan fick du ju en bra anledning till att baka själv. MatHilda. Enligt ditt namn borde du ju vara rena rama proffset i köket! =)

Matilda sa...

Terez: Hur gick det sen då? Blev de goda?
Jag fick t.o.m beröm för mina! Är mäkta stolt. =)

Pernilla: Mat-ilda, om jag får be. Inget H! ;P
Och så måste jag säga att kök och bakning är två helt skilda grejer. Laga mat kan jag men så fort jäst kommer in i bilden går det på skit. Utom den här gången då!