tisdag, februari 10, 2009

När jag är medelålders ska jag ha långt hår

Jag var som sagt på dansbandsgala i helgen. Jag led mig igenom musiken och satt mest och stirrade på överförfriskade medelålders damer och herrar. Hade jag inte haft en drink i handen och en pojkvän på min vänstra sida hade jag knappt stått ut.

I alla fall gjorde jag en dyster upptäckt när jag satt och tittade på folket. Alla kvinnor med undantag från någon enstaka stackare hade kort hår.
Och så slog det mig att det alltid är så. Alla kvinnor över 45 har kort hår.

Vad beror det på? Är det för att håret har blivit grått och man inte vill köpa så mycket färg? Eller beror det på att håret får en hårdare struktur som inte passar långt hår när det blir grått? Eller är det för att de anser att man inte behöver vara kvinnlig (om nu folk anser att långt hår hör till det epitetet) när man är äldre och stadgad?

Eller är det så tragiskt att man helt enkelt är bekvämare som medelålders? Att det är mer praktiskt med kort hår? Mindre tvätt, lättare att fixa ... Måtte jag aldrig någonsin bli så praktisk.
Flärd framom funktion, det är mitt nya motto!

7 kommentarer:

Jessica sa...

Nej Matilda, det är för att långt hår drar ut ditt ansikte och gör att du ser mer hängig ut än vad du redan är :) Jag tror vi lärde oss typ nåt sånt på frisörlinjen för tusen år sen.. Kram!

mamaMill sa...

Jag sa också för länge sedan redan att jag ALDRIG sku ha kort hår när jag blir "gammal". Sedär. Har redan svårt att hålla mej från saxens fördelar :p

Matilda sa...

Jessica: Det där tror inte jag på. Finns skitmånga som skulle passa utmärkt i långt hår. Men det kanske är någon förutfattad mening som bitit sig fast hos folk.

Mille: Det är inte det att det inte är snyggt med kort hår – det är apsnyggt. Jag är ju korthårig i själ och hjärta egentligen.
Det jag är emot är att ALLA har kort hår och som det verkar bara för att det är bekvämt. Bara för det tänker jag ha långt hår.

mamaMill sa...

Jag jag håller med :)

Matilda sa...

Bra där!

Anonym sa...

min mamma blir 47 i maj och hon har långt hår =) jättefint hår dessutom..

Matilda sa...

Jenny: Det finns undantag som sagt. =)