torsdag, februari 19, 2009

Här är jag, naken och avklädd

Fick för ett tag sedan en utmaning att berätta 25 sanningar om mig själv. Och nu när jag inte kan sova tänkte jag göra det. Men göra det på riktigt. Gräva i djupet och blotta mig själv för alla. Så, här är jag. Den avskalade versionen.

1. Jag kan inte se skräckfilmer som handlar om djävulen eller om folk som blir besatta av demoner eftersom det väcker stort obehag. Jag vet att det kan hända på riktigt.

2. Jag är uppvuxen i en frikyrklig familj och har i grund och botten en kristen tro och kristna värderingar. Trots alla många svordomar.

3. Jag ältar kritik jag har fått om och om igen i mitt huvud. Ibland kan det ta år innan det försvinner helt. Kan lugnt kalla det att jag är dålig på att ta kritik.

4. Jag är intelligentare än 98,8 procent av befolkningen i min ålder enligt ett IQ-test jag gjorde i jobbet för typ två år sedan. Det gör att jag får vara med i Mensa om jag vill. Men det vill jag inte.

5. När jag är ensam hemma dansar jag alltid helt galet och skriker högt till musik. Samma sak i bilen.

6. Ett tag var jag övertygad om att jag hade någon lättare variant av Aspbergers. Men ju mer jag funderat desto osäkrare är jag. Jag har nog inte det.

7. Jag är för självmedveten. Ibland bryr jag mig så mycket om vad andra ska tycka om mig att jag glömmer bort att vara mig själv.

8. När jag är i en trygg miljö, där jag känner mig säker, är jag ofta ganska annorlunda mot vad jag är offentligt.

9. Jag är väldigt intolerant mot personer som har andra åsikter än jag själv. Försöker också alltid omvända dem.

10. Jag kan känna obehag när folk tar i mig och kan ibland värna om min sfär. På äldre dar är detta dock inte lika vanligt som förut.

11. Jag bryr mig mycket mer om andra än vad jag verkar göra. Mångas problem har fått mig att må dåligt. När jag var yngre var jag dessutom den som alla kom med sina problem till vilket gjorde att jag var ganska deppig stundtals.

12. Jag vantrivdes när jag hade flyttat hit. Ibland vantrivs jag ännu.

13. Jag är urusel på att slutföra saker. Jag börjar på många projekt men slutför knappt några.

14. Jag uppfattas av många som konstig. Och kan, trots att jag har funderat på det i typ 15 år, fortfarande inte förstå vad det är som gör det. Jag tror att jag sänder ut signaler som jag själv inte är medveten om vilket kan förvirra folk.

15. Jag är inte särskilt politiskt korrekt även om många verkar tro det. Ibland önskar jag dock att jag var en lite bättre människa.

16. Sedan jag flyttade från alla mina vänner och min familj har jag blivit mer sluten. Bland annat beror det på att jag inte har lika många vänner som jag kan anförtro mig åt. Det är få som jag ”klickar med” här.

17. I typ tre års tid, för ungefär fyra år sedan, var jag djupt deprimerad. Ingen visste om det förutom pojkvännen som tvingades se mig ligga och gråta varje dag.

18. Jag är livrädd att jag inte ska kunna få barn den dagen jag bestämmer mig för att skaffa barn.

19. Jag har inga åsikter just nu. Jag hatar att debattera och ta ställning just nu. Detta beror på min psykiska trötthet. Jag vet att det går över.

20. Mina systrar är mina förebilder. När det gäller allt. Känner ofta att jag aldrig kommer att bli lika bra som de är. Lillasysterkomplex kanske?

21. Jag är osäker på mig själv samtidigt som jag är väldigt säker på mig själv. Jag vet vad jag är bra på och att jag är bra men ser sällan att jag duger. Taskig självkänsla med andra ord.

22. Jag var bråkig och stökig i ungdomen. Saboterade på skolan, drog igång ”upplopp” i klassen och blev en gång hemskjutsad av socialen efter att ha druckit alldeles för mycket.

23. Jag har extremt snabb ämnesomsättning och bajsar ungefär fyra gånger om dagen.

24. Jag är en sökande person som letar vägledning på alla sätt och vis. Blir ofta påverkad av entusiastiska människor som coachar andra, oavsett om det handlar om meditation eller kurser i hur man ska möta andra. Är som en svamp och suger åt mig. Glömmer dock allt väldigt fort.

25. Jag söker kickar. Blir livet slentrianmässigt eller i stiltje blir jag deprimerad.


Vem som helst som är sugen att göra samma sak – varsågoda.

5 kommentarer:

mamaMill sa...

Jag vågar inte.. Men din nummer 26 skulle ha varit att du är modig och ÄRLIG Tilda :)

Ojsan sa...

Oj, det var säkert typ 15 punkter som stämde in på mig också. Och modigt att faktiskt skriva en sån lista, själv blir det alltid att jag fegar ur eller friserar sanningen lite. Så det är bättre att jag inte skriver nån lista alls!

Anonym sa...

Jag tror att vi hade så mycket som 20 punkter gemensamt! Väldigt häftigt tycker jag. När jag upptäcker sånt tänker jag "åh, vi skulle kunna bli bästisar!" men sen kommer jag på punkt 16 (men jag har alltid varit sån och det har inget med flyttar att göra) och då inser jag att det nog inte skulle bli sådär filmmässigt härligt som det är i min hjärna. Istället skulle jag fokusera på att du skulle uppfatta MIG som så härlig som möjligt utan att jag egentligen behövde dela med mig av något viktigt eller ärligt.

Du ser, ärlighet smittar.

egoistiska egon sa...

okej, samesame på punkt 3, 4, 6 (tror fortfarande), 7!!!!!, 8!!!!!, 9, 10, 11, 14, (18), 21 (bra självförtroende, dålig självkänsla), 23, 24, 25!!!!!.

14 stycken. Rätt väntat. :)

Matilda sa...

Mille: Haha, ja kanske modig och ärlig. Har kommit på att det lönar sig att vara ärlig och säga vad man tycker.

Foxy: Ganska mycket verkar stämma på ganska många. Jag brukar inte frisera sanningen så mycket. Bara ibland.

Johanna: Va sött! Jag tror faktiskt att vi skulle kunna bli kompisar. Vänner på riktigt vet jag inte, men jag gillar dig. Ditt sätt att skriva och hur du verkar vara. Fastnade för din blogg första gången jag läste. Det måste ju betyda något?
Och nummer 16 jobbar jag med. Jag har börjat öppna mig för allt och alla – som här till exempel.

Egon: Inte så otippat kanske. Jag vet redan att du och jag är väldigt lika. Extra roligt var 4 och 6 som jag inte hade en aning om. Kul att lära sig nytt om andra samtidigt som man delar med av sig själv!