onsdag, mars 19, 2014

Tillfälligt (?) glasögonorm

Under en längre tid har jag haft lite problem med min syn. På kvällen, efter en hel dag framför datorn och mobilen, har jag haft svårt att fokusera på både långt och nära håll och har haft en grumlig syn som inte gått att gnugga bort. I dag var jag äntligen till optikern för att kolla upp det.
Jäklar vilken bra optiker det var. Hon var noggrann och utredde allt tänkbart. Kollade förstås hur bra jag såg med de olika ögonen, hur bra de arbetade tillsammans, djupseendet, eventuella brytningsfel, hur bra jag såg kontraster och så vidare. Höll på i säkert 45 minuter och gjorde olika tester.

Det hon konstaterade var att jag har ett litet brytningsfel på mina ögon. 0,25 i ”styrka” och det är så litet att jag knappt märker det och inte behöver korrigera det. Däremot hade jag inget vanligt synfel. Eventuellt ett pyttelitet där också (+0,25) men fortfarande inget som gör att jag behöver glasögon.
Trots det fick jag låna ett par glasögon med styrka +1 som jag ska testa i några veckor. Mina ögon verkar nämligen typ låsa sig när jag längre tider sitter och stirrar på något på nära håll. Typ som när jag surfar på mobilen eller läser en bok. Därför ska jag ha glasögonen när jag gör just det, för att testa om det där grumliga försvinner. Som avlastning för ögonen liksom. Jag ska också testa om det hjälper när jag sitter vid datorn, där jag fokuserar på något en armlängd bort.

Efter några veckors test ska jag komma tillbaka och säga hur det känns. Hjälper det inte så hjälper det inte, men hon tyckte att det var värt att testa.

Och ja, så här ser låneglasögonen ut. Jag vet inte jag, men jag tycker att jag ser ut som en lärare. Inte för att bågarna egentligen har något fel, men det är inte den modellen jag skulle ha valt själv.
Det positiva med att jag hur det än går inte behöver starka glasögon är att jag kan köpa ”mackglasögon”, som optikern kallade de. De finns ju i alla möjliga olika modeller och former för typ inga pengar alls.

Inga kommentarer: