måndag, juli 01, 2013

Semesterstress

Jag försöker hitta några slags rutiner, något att göra men blir mest hemma och skrotar. Ni vet, går runt i morgonrock alldeles för länge, fastnar i att lyssna på radio, har plötsligt slösurfat bort en timme på mobilen. Och sånt. Jag gör ingenting liksom.

Det stressar mig. Är inne på min tredje semestervecka i dag och har, ja, skrotat bort de två första. Även om jag faktiskt haft projekt och mamma och pappa varit här i fem dagar så känns det som att jag bara slösar med den lediga tiden. Jag borde ta vara på den, hitta på fler saker, resa, göra något! ropar mitt dåliga samvete.

Men samtidigt. Är det inte det här som är semester? Långa sovmorgnar, slappande, vilande och att göra just ingenting? Det är väl så här man återhämtar sig ordentligt, så att man orkar jobba i ett år till tills nästa semester?

2 kommentarer:

Ojsan sa...

Jag är nog benägen att tycka att det stressas för mycket över att man "ska" göra det ena och det andra på semestern. Tror den där hakuna matata-inställningen är rätt, meningen är ju att man ska vila upp sig och komma bort från alla måsten! Må sen vara att man sitter i soffan och pillar navel i fyra veckor om det är vad som är mest avkopplande.

Matilda sa...

Ja, det är väl det som är riktig semester? Vila upp sig och ta saker som det kommer. Känns i alla fall gött.