onsdag, juli 20, 2011

Konsten att skapa en klänning

Dag 1: ”Jag ska sy en klänning, jag ska sy en klänning, jag ska sy en klänning, jag ska sy en klänning! Tjallalalala!”
Dag 2: ”Det här är ju lätt! Ingen match alls.”
Dag 3: ”Det går ju inte så fort direkt. Men det är kul. Tänk, jag har inte tröttnat ännu! Vad gör det att en del blir fel och måste göras om, det här går ju bra.”
Dag 4: ”Allting bråkas! Allt går fel. Jag vet inte hur mycket motgångar jag orkar med och hur många gånger till jag orkar sy om.”
Dag 5: ”Jag vill dööööö. Det är så tråkigt! Allt går fel. Nu ger jag upp.”
Dag 6: Mamma syr klart klänningen.

Photobucket
Tyget över bysten är draperat normalt sett. Här har det dock blivit ett knäppt veck.
Photobucket
Ryggen med flätade band och tofsar och pärlor i ändarna.

(Don't mind den röriga bakgrunden. Vi håller på och bygger altan + lägger nya plattor som sagt.)

9 kommentarer:

inte skyldig sa...

Superfin! Sitter jättesnyggt på dig också.

Matilda sa...

Tack! Ja, om den inte satt perfekt vore det en skam. Så som jag och mamma slet med att göra små veck här och där för att få den att sitta precis efter min kropp. Haha.
Nästa gång syr jag i ett trikåtyg som är lite mer förlåtande när man syr.

Åsa sa...

Väldigt snyggt! Din mamma e duktig :D

Matilda sa...

Haha, vaddå mamma?! Jag har sytt det mesta på den faktiskt. Hon har bara hjälpt mig ju. När jag inte kunnat eller när jag gav upp. Så det så! Haha!
Men tack iaf!

Erica sa...

Jättefin!! Både du och klänning ;-)

Det gjorde ni bra, må jag säga. Och tyget passar väl dig alldeles perfekt, ypperligt!? Nu är bara min fråga: när ska du vara sådär fin? Nåt inplanerat som väntar?

Erica sa...

Jättefin!! Både du och klänning ;-)

Det gjorde ni bra, må jag säga. Och tyget passar väl dig alldeles perfekt, ypperligt!? Nu är bara min fråga: när ska du vara sådär fin? Nåt inplanerat som väntar?

Matilda sa...

Erica: Tack! Ja tyget är helt okej. Utbudet på klänningstyger på den här ön är ju sisådär.
Ja, jag ska på bröllop nästa helg och det är till dess jag sydde den. Annars är användningsområdet aningen begränsat.

Jenny sa...

Som handen i handsken =) jättejättefin! Vad duktig du är.. =)

Matilda sa...

Tack!