måndag, augusti 27, 2012

Sommarens sista suck

Det börjar skymma, men en strimma ljus dröjer sig kvar på andra sidan vattnet. Precis ovanför trädtopparna.
Jag sitter i trappan och stirrar ut i det skumma ljuset. Rödvinsglaset bredvid mig, cigaretten i handen. Bakom mig är långbordet uppdukat och runt det sitter de, vännerna. Skrattar, pratar, sorlar i skenet från de många stearinljusen som fladdrar i den ljumma brisen.
Och en värme sprider sig i mig. Jag tror att det är lycka.

En timme senare.
Kroppen är kall och jag springer runt i bikini. Letar efter en öppnare och hittar det. Tisstassar på det kalla altangolvet och går fram till baljan. Kliver i och värmen från vattnet pirrar i fötterna.
Sjunker ner. Axlarna under vattnet och bara huvudet som sticker upp. Sippar på en cider och lutar huvudet bakåt. Vänder ansiktet uppåt och möts av himlens skådespel. Den tydligaste stjärnhimlen den här sommaren. Svart natt och de lysande stjärnorna. Och vänner runt om.
Känslan kommer igen. Lycka.

Inga kommentarer: