måndag, augusti 27, 2012

Men jag har varit kreativ!

Det här med att jag inte haft några pengar och därmed haft kylskåps-, skafferi- och frysrensning har ändå varit rätt roligt. Jag har liksom varit tvungen att tänka till ordentligt och vara kreativ.
Typ: Vad kan jag laga av tre ägg, lite fryst broccoli och matlagningsgrädde? Jo en broccoligratäng.

En dag lagade jag rotsakssoppa som blev jättegod. Hade potatis, en liten stump purjolök, några jordärtskockor som börjat gro, lite lite blomkål som började mögla i ena hörnet och morötter. Kokade allt i grönsaksbujong, spillde i lite grädde och mixade allt. Jäklar vad fint!

En annan dag blev det chili con carne där jag i stort sett bara använde konserver och en dag blev det pizza med potatis och pesto på. Jag har lagat grönsakspaj på frysta grönsaker och en gammal ostbit från kylen, pastasås med fryst spenat och bacon, wok med en blandning av konserver och frysta grejer och så vidare. Och varje dag har jag lagat så mycket att det har räckt till matlåda, oftast till både mig och A.

Känner mig riktigt stolt över att jag klarat det här. Och glad över att jag faktiskt fyller mina skåp med basmat. Att det liksom finns saker hemma så att jag kan klara mig i nästan en hel månad utan att handla knappt någonting.
Dessvärre lär ju storhandlingen när jag fått lön gå på typ en halv miljon. Måste ju liksom fylla på förråden igen ifall jag skulle hamna i ekonomisk knipa igen.

2 kommentarer:

Jojjo sa...

Men visst är det en rätt härlig känsla att kunna ta det man har och göra något bra av det? Jag försöker bli bättre på det för att slippa slänga massa mat, känner mig alltid lite extra duktig när det blir bra mat av några gamla rester!

Matilda sa...

Ja det är helt ljuvligt. Jag brukar normalt sett vara ganska bra på det också, men nu har det varit extremt.
Och det är så himla bra att testa sig på detta vis också, får en att tänka över ens konsumtionsmönster en aning.