tisdag, september 25, 2018

Tillfredsställelsen i att spara

I och med att jag från den 1 september bytt arbetsgivare (fast anställd i huvudbolaget i stället för i bemanningsföretaget) och de har olika lönesystemen fick jag dubbel lön den här månaden. ”Dubbel” kanske jag borde skriva, med tanke på att jag fick cirka trippel skatt. 
Hur som helst var det en underbart välkommen sak. Inte för att jag är fattigare än vanligt, men för att jag nu direkt kunde sätta över massa pengar på mitt sparkonto. 

Jag har den senaste tiden blivit besatt i att spara pengar för att i framtiden kunna köpa en lägenhet. Det är massa massa tusen kvar för att ha en insats till en tremiljonerslägenhet, som vi lär behöva punga ut med för att få en trea i ett någorlunda härligt område. 
Jag har blivit så besatt att jag flera gånger i månaden går och kollar på sparkontot och flera gånger i månaden går in i min lilla fondportfölj och kollar hur det lilla sparandet mår. Och det är så tillfredsställande att ha möjlighet att spara lite. Ha en buffert. Trots att vi bara har en inkomst i det här hemmet. 
Längtar så tills vi har två inkomster igen. Då ska jag mysa ännu mer med mitt sparande. 

2 kommentarer:

Tove sa...

Ja det är ju asbra att spara. Jag sparar det som blivit över när nästa lön kommer. Det kan vara 400 eller 7000 beroende på månad och om inkomsten är heltidslön eller fjuttig föräldrapenning. Lycka till med ditt sparande!

Matilda sa...

Precis så brukar jag också göra. Lite flytande liksom. Men det betyder också att riktigt utgiftstäta månader för jag tillbaka pengar från sparkontot också. :)