torsdag, mars 31, 2016

Vad önskan om ett hem kan göra för det ekonomiska sinnet

Saker jag längtar mer efter än något annat: Ett hem. Mitt hem. Vårt hem. Ett hem där vi får tapetsera om, hänga upp tavlor, sätta upp hyllor och fylla med grejer.
Och jag har bestämt mig att spara nu. Jag ska laga matlådor, inte unna mig vansinniga lyxgrejer (som om jag någonsin gjort det), inte köpa massa nytt utan liksom gå runt på det jag har. Med det jag har. Och i stället spara varje krona som blir över. 

Jag har redan börjat. Alla pengar som är kvar på mitt lönekonto när ny lön kommer åker direkt in på sparkontot. Det kan vissa månader vara riktigt mycket. Sedan kom det oerhört glädjande beskedet från Skatteverket häromdagen och det visar sig att jag betalat SJUKT mycket för mycket skatt så jag får tillbaka ett fett femsiffrigt belopp! 
Om hela den summan hamnar på lägenhetsköparsparkontot och jag fortsätter spara så mycket jag kan så har jag nog råd att köpa en lägenhet i början av nästa år. 
Det är bara en knappt år kvar. Jag kan stå ut. 

Samtidigt känner jag mig så oerhört stolt över mig själv. A kan inte bidra med så mycket i och med att han fortfarande studerar och jag har ingen buffert från mina föräldrar eller någon annan att låna av, och ändå har jag snart lyckats spara ihop till 15 procent av en Stockholmslägenhet. För en med noll ekonomiskt sinne och där pengarna liksom alltid runnit genom fingrarna är det här så oerhört stort. 
Men så är motiveringen stor också. Jag vill ha ett hem. Mitt hem. Vårt hem. 

1 kommentar:

Alice Foster sa...

Jag är här för att hjälpa dig lösa dina andliga och fysiska problem med hjälp av de förfäder krafter som jag verkligen ärvt från min farfar. Jag kan hjälpa dig att återförenas med ditt ex, återställa dina äktenskapsproblem, bota för HIV {AIDS} och alla typer av sjukdomar, jag kan också hjälpa dig att återfå din förlorade älskare och också kassera följande stavningar som skilsmässa, äktenskapspell, bindande staveform, sluta med fusk, skyddsform, hämnd och dödsstava. Du kan kontakta min e-post idag via: okosunhomeofsolution@gmail.com eller whatsapp +2348159058141