onsdag, oktober 28, 2015

Skedarna och jag

Det är något med mig och skedar. Det där kan ha varit den konstigaste meningen att inleda en blogg med, men faktum är att jag inte på något annat vis vet hur jag ska förklara det. Annat än att det är något med mig och skedar.

Det började för flera år sedan då jag hittade en fin gammal silversked i min handväska. Kunde inte för mitt liv förstå var den kom ifrån och hur den hamnat i min väska. 
En tid senare fann jag en till sked i väskan. En vanlig kaffesked men av annan modell än de jag hade hemma.
Ytterligare en tid senare, kanske till och med något år senare, hittade jag igen en silversked i väskan.
Så där har det hållit på. Skedar av plast av olika slag och av metall av olika slag har plötsligt uppenbarat sig i min väska. Men alltid har det varit små kaffe-/teskedar och jag har aldrig haft en susning om varifrån de kommer. Eller varför de ligger där.

Jag har letat logiska förklaringar. Herregud vad jag har letat logiska förklaringar. 
Tänkbart scenario: Jag är på kafé och har mycket i händerna - lägger skeden i väskan, glömmer bort den och hämtar en ny att röra/äta med. Skeden i väskan blir kvar.
Tänkbart scenario: Jag tappar skeden - den trillar ner i min väska. Jag märker inget och skeden blir kvar.
Tänkbart scenario: Någon stoppar skedar i min väska. Utan min vetskap. De blir kvar där.

I och med att det här har pågått så länge och i olika länder och på olika platser helt utan sammankoppling är det sista ganska otänkbart. Det andra scenariet hade varit rimligt om det skett en gång - men otroligt när det numera rör sig om tiotal gånger. Det första scenariet likaså. I synnerhet de gånger skedarna är av sådana modeller och material som normalt sett inte finns på vanliga kaféer och restauranger.

Egentligen finns det bara en enda sak som är den gemensamma felande länken och som är det troliga scenariet. Det är jag.
Omedvetet men utstuderat stjäl jag skedar och stoppar dem på mig. Så är det helt enkelt
Nu är bara frågan: Varför?
Dagens fynd i väskan.

4 kommentarer:

Hanna sa...

Det här var bland det konstigaste och roligaste jag läst.

sandralinnea sa...

Mindre troligt scenario: ett spöke hänger med dig och lägger skedar i din väska för att skämta med dig.

Som sagt lite mindre troligt kanske, men klart roligaste tycker jag ;).

Matilda sa...

Hanna: Haha! Ja det är så himla konstigt faktiskt. Jag förstår inte själv hur det går till.

Sandralinnea: Inte skrämmas så! :) Jag tror kanske inte riktigt på spöken men allt övernaturligt gör mig ändå rädd. Även om det här spöket verkar vara rätt harmlöst.

sandralinnea sa...

Förlåt! Jag tror nog på spöken (har sett för många oförklarliga saker hända i Det okända genom åren)men skulle inte gärna träffa något för det. Ditt spöke verkar dock bara skojfriskt om det skulle vara förklaringen :)