tisdag, oktober 06, 2015

Nattliga funderingar

Hur håller de där inredningsbloggarna så där fint hemma hos sig? Ni vet, travar med böcker som ligger bredvid en glasvas med en ensam grön kvist, trevliga glasunderlägg och en ljusstake - allt som ett stilleben som är fint och fräscht och rent.
Jag har också högar med böcker hemma hos mig och glasvaser med blommor i ibland, men hos mig är allt ständigt täckt av ett tunt lager damm och samsas på sin plats med en kaffering och brödsmulor. 

Hur funkar egentligen värktabletter? Om jag har ont i huvudet/magen/örat hur vet tabletten det? Skickar den "må bra" till alla kroppsdelar och gör hela mig lite dimmig?
Jag menar, så himla smarta kan de där pillerna väl inte vara så de känner av var jag för tillfället har ont? Eller?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Värktabletter stänger av smärtcsignalerna i hjärnan. Så de funkar på all smärta oavsett var i kroppen du har ont. Tänk på att inte alltid äta medicin med samma smärtlindrande substans (paracetamol vs. ibuprofen) eftersom man kan bli van och måste höja doserna. Ibuprofen är ju också antiinflammatoriskt. Det är inte paracetamol.

Matilda sa...

Precis som jag misstänkte alltså. Så smarta kan ju inte tabletter vara att de bara tar bort smärtan på ett ställe. Tack!