onsdag, maj 13, 2015

Jag är kvinna, därför får jag trakasseras

I går skrev jag och min manliga kollega samma text. Alltså, jag började skriva på den och han fortsatte. Texten publicerades på webben och rörde ett ämne som engagerade.
En läsare var väldigt upprörd över infon i texten och tog sig tid att mejla oss båda - upprepade gånger.
Skillnaden på mejlen var dock skrämmande. I min kollegas mejl var det mycket hat mot artikelns innehåll och de som uttalade sig blandat med info om att vi journalister älskar invandrare. I mina mejl var det mest hat mot mig - och också mot andra kvinnor. Alla mejl utom två innehöll ordet fitta eller hora och oftast i samband med att jag var det ena eller det andra.

Jag blir så jävla trött på det här samhället vi lever i. Varför, VARFÖR, ska jag attackeras personligen i så mycket högre grad än om jag hade varit man? Och varför ska det alltid handla om mitt kön?

1 kommentar:

Peppe sa...

Så vidrigt att det alltid är så här. En kvinnlig bloggare gjorde häromdagen misstaget att offentligt kritisera en sexistisk ölreklam under hockey-vm. Hon drunknade nästan i allt hat. När manlig journalist skrev om samma sak tyckte filk fortfarande annorlunda, men diskuterade sakligt.