torsdag, juni 05, 2014

Bättre än nationaldagsledigt

Sedan Sverige införde helgdag den 6 juni har jag knutit näven i fickan och tänkt att det minsann är orättvist att alla svenskar som fortfarande bor kvar i Sverige får vara lediga medan jag minsann måste jobba en sådan där skön försommardag. För någon sån lyx som nationaldagsledigt fanns det minsann inte när jag bodde i Sverige. 
Och Finlands nationaldag är inte alls någon kompensation, ska ni veta, eftersom den gör att jag är ledig den 6 december när livet är så grått och trist och mörkt det vara kan bli. Minsann.
Och så har jag knutit näven i fickan.

Men i år känner jag inte ett dugg avundsjuka. Den 6 juni trillar nämligen semesterpenningen in på kontot. Som en klumpsumma som motsvarar kanske 80 procent av en månadslön. Och den får jag UTÖVER den vanliga månadslönen som förstås betalas ut som vanligt även när jag har semester. Ka-tjing.
Det kan ni svenskar som har nationaldagsledigt vara avundsjuka på i stället. Minsann.

Inga kommentarer: