lördag, augusti 21, 2021

Magen och hur jävligt det är när den krånglar

I slutet av min semester pajade magen. Kräktes en gång sedan kom resten av gångerna andra vägen. 
Sedan dess, alltså i en och en halv vecka, har magen varit knas. Mer eller mindre knas förstås, men alltid knas. 
Ursäkta detaljer men jag måste liksom rusa till toan för att inte bajsa ner mig när det sätter igång. Det bubblar och spelar fan. Gör ont på olika platser och kniper och vrider och  allt fan. 
Vissa dagar är magen bra. Inget konstigt alls. Nästa dag är den helt förstörd. 

Finns ingen logik i när den reagerar heller. Säger bara poff och så gör det ont. Ibland innan jag har ätit och druckit nåt alls. Ingen gemensam nämnare som gluten, fett, laktos. 

Och fy fan vad det är skit. Jag vill laga mat. Jag vill äta mat. Jag vill ha goda grejer. Dricka kaffe. Dricka en drink. Äta pizza. Chips. Godis. Maaaat. 
I dag är en riktig skitdag. Magmässigt alltså. Knas redan innan frukost och sedan upp och ner hela tiden. Dum som jag var drack jag en halv kopp kaffe och sedan dess har jag suttit på toa merparten av tiden. Jiho. Kul. 

Jag har inte kollat upp det. Jag vet. Jag ska. Det är bara att det blivit bättre varje gång jag tänkt boka tid - och då har jag i min enfald tänkt att det är över. 
På måndag ringer jag vårdcentralen. För så här orkar jag inte ha det längre. Magen alltså. Så himla mycket av ens mående den styr. 

1 kommentar:

Anonym sa...

Har du kanske ätit frysta hallon? Det kan man bli rätt dålig i magen av under lång tid. Ungefär så som du beskriver det. Det blev jag, höll i sig i 3 veckor. Bodde på toa efter varje måltid och gjorde ont så fort jag åt. Gick till slut till VC men det var ju såklart när 2 1/2 vecka gått och det mesta lugnar ner sig. Efter de veckorna kokar jag frysta hallon. Vägrar är hallon som inte är färska eller kokta.