tisdag, mars 19, 2013

Matilda 80 år

Den senaste tiden har jag tänkt mycket på vad jag skulle göra som gammal. Dels på grund av faktumet att jag inte har någon hobby, dels ... Ja, det är väl mest sammankopplat med hobbyn egentligen.
Hur som helst så har jag svårt att se mig själv sitta och spela meningslösa spel på mobilen som 80-åring. Eller följa serier, spela tv-spel, läsa bloggar.
Vad skulle jag göra liksom?

Promenera? Svårt att tro. Handarbeta? Mycket svårt att tro. Läsa mycket böcker? Känns rimligt. Men resten av tiden då? Kan ju inte bara sitta och läsa böcker hela dagarna.
Hemma hos A:s farfar i helgen väcktes frågan igen och jag fick nästan lite ont i magen. Vad gör han hela dagarna, ensam där ute på landet?

Jag tror egentligen det är där min sko klämmer, vid ordet ensam. Ensam och sysslolös, utan ett arbete att gå till, utan att ha ett klart socialt sammanhang.
Jag har svårt att se mig som gammal helt enkelt. Eller svårt att se hur jag skulle klara det i alla fall.

Inga kommentarer: