fredag, maj 01, 2020

70 000 tack!

Just nu borde man köpa lägenhet. Vi har tittat så länge nu och drömt så länge. Priserna i krisen är så låga att vi plötsligt skulle ha råd med något större bättre närmare. I går såg jag en tvåa på 56 kvadrat (borde ha en trea i drömvärlden) på bra adress för oss och den kostade inte ens två miljoner. Gjorde en snabbkoll på SBAB om jag skulle kunna låna till den trots A:s arbetslöshet och så. Och det fick jag absolut om jag bara hade 70 000 mer än det jag har nu att lägga i insats. 70 000 är ju ingenting i förhållande till de 300 000 vi tidigare ska ha varit tvungna att ha.

Tyvärr är ju 70 000 fortfarande mycket pengar att spara ihop. Oerhört mycket. Men det gav mig ändå nån form av hopp. Och särskilt när jag kollade vad vi skulle betala i månaden med lån och amorteringar om vi köpte den lägenheten med de där extra 70 000 i månaden. Ynka 5 000 kronor i månaden. Mer än hälften av det vi betalar i dag. 
Herregud vilken skillnad det skulle bli i vardagsekonomin. 

Så jag köpte mig en rad på kvällens eurojackpott. 25 kronor. Kan ni hålla tummarna att jag vinner 70 000?

2 kommentarer:

Tove sa...

70 000 kanske ni kan spara ihop under ett år i alla fall fastän din man är arbetslös? Jag förstår precis känslan för vi är i en liknande situation...

M sa...

Men finns det ingen bakväg ni kan gå? Obs att jag har respekt för att 70000 är mycket pengar men det är inte JÄTTEmycket pengar. Låna ihop hos släktingar? Om ni får så pass mycket lägre månadskostnad bör ni ju ändå kunna betala tillbaka det ganska snabbt. Ta ett extralån på stugan? Ta ett topplån någon annanstans? Obs obs obs att jag förstår att det här inte går för alla och att jag har varit privvad som har gjort just så, lånat ungefär samma summa av en släkting när jag var i samma situation men i ert fall skulle jag verkligen leta kring mig för att se om det på något vis går att lösa.