onsdag, december 18, 2013

Lokaltidningsreporter

I morse skrev jag om en kommun som ska införa klistermärken där det står ”Här kan du slänga din hundbajspåse” som privatpersoner kan sätta på sina soptunnor så att förbipasserande hundägare kan bli av med skiten. Lokaltidningsjournalistik på hög nivå.
Just när jag skriver sådana där notiser tror jag att ingen kommer att läsa dem, men slås ofta med häpnad när folk faktiskt gör det. Minns när jag citerade en minister som i en bisats i en liten artikel använde ordet oomkullrunkeligt och jättemånga människor hörde av sig eller på annat sätt kommenterade det.

Den här veckan har jag för övrigt verkligen fått svart på vitt att folk läser det man skriver. I början av december skrev jag ett litet recept på min mormors sill i tidningen. Två personer har sedan dess ringt och haft frågor om receptet. Det är typ den största responsen jag fått på något jag har skrivit det här året. Sill liksom. Det engagerar. Precis som hundbajspåsar.

Inga kommentarer: