lördag, februari 02, 2013

Jag kan baka, jag är inte rädd


Citronfromage, hallonmousse, lakritsspegel. Woopies, cup cakes, macarones. Mud cake, key lime pie och budapestrulle.
Det läskar ju onekligen i munnen när man hör hur andra bakar det ena enastående bakverket efter det andra. Det blötläggs gelatinblad, vispas frosting till nybakade muffins och duttas med pärlor och snidade små rosor gjorda av sockerpasta i snart varje kök. Trenden att baka har aldrig varit så stor som nu.
En del blir till och med som galna och pyntar tårtor med får som betar på en äng. Inklusive bandfast gärdesgård, grästovor och små enbuskar. Det är är så arbetade att det är synd att äta upp dem.

Själv är jag en hejare på att laga mat men riktigt usel på att baka. Jag till och med misslyckas när jag gör muffins eller kladdkaka. Det enda jag kan göra utan risk för katastrof är en helt vanlig sockerkaka. Jo, det är säkert.
Jag tror felet är att jag inte gillar att läsa recept. Eller följa dem, kanske jag ska säga. Jag läser, tar godbitarna och freestylar hejvilt därefter.
Med kakor och bakverk går det inte att göra så. I alla fall inte om man redan är en kunnig konditor. Och som sagt är jag inte det.

Min sambo fyllde år i veckan och jag sa att jag kunde baka hans tårta. Jag tänkte mig förstås en helt vanlig tårta, likt den jag alltid lagar. Sockerkaka, bär och grädde på toppen – voilá!
Han hade däremot helt andra saker i tanken. Började prata om marängbottnar (hjälp!), citron- och limekrämer (hjäälp!) och lakritskinuski (hjä-häälp!).
Men jag gav mig fasen på att prova något nytt: En sorts kaka med citronskal, färska hallon och lakritskola. Jag vispade ägg, pudrade hallon, duttade kola och höll på innan jag stoppade alltihop i ugnen.
Och vet ni? Den blev helt gudomligt god. Jag kan baka, jag är inte rädd!
Publicerad i Ålandstidningen.

Och för er som frågat, här är receptet:
Lakrits- och hallonkaka
3 st ägg
3,5 dl socker
125 gram smör, smält
3,75 dl vetemjöl
1 st citron(er), finrivet skal av
1 msk socker
0,5 msk maizena
2 dl hallon
6 st mjuk lakritskola, (Kick lakrits/citron)
1 msk florsocker

1. Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter.
2. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt smör, vetemjöl och citronskal och blanda till en jämn smet. Häll smeten i formen.
3. Blanda socker och maizena i en skål och vänd ner hallonen. Strö över hallonen och klipp eller skär kolan i bitar och strö dem över smeten.
4. Grädda längst ner i ugnen i 35–40 (i verkligheten typ 50) minuter. Låt kakan svalna. Skär i bitar och pudra över florsocker. Jag garnerade dessutom med ännu mer färska hallon.
5. Servera med glass eller grädde.

Inga kommentarer: